Fotografije: Tracey Hughes privatni album
Razgovarao: Denis Pucelj


Tracey Hughes možda nije najpoznatije ime u svijetu frizerstva, ali za nju možemo reći kako je svojim radom zaslužna za brojne pozitivne promjene na svim razinama poslovanja salona diljem svijeta. Ona je jedna od budućih ikona frizerstva, čiju ćemo vrijednost u industriji sa svakom generacijom frizera sve više prepoznavati. Tracey Hughes je kao frizerka započela u osamdesetim godinama u Ujedinjenom Kraljevstvu, a ubrzo nakon toga preselila se u Australiju, gdje je osnovala lanac frizerskih salona Mieka Hairdressing. Dobitnica je brojnih frizerskih nagrada – dvaput ju je frizerska struka proglasila najboljom frizerkom u Australiji, a čak je 4 puta bila proglašena najboljom edukatoricom. Poznata je po svom frizerskom radu i komunikacijskim vještinama, s kojima se upoznalo već više od pola milijuna frizera diljem svijeta na njezinim uvijek rasprodanim seminarima. Ona je renomirana motivacijska i poslovna edukatorica, koja snažno vjeruje u bogatstvo karijernih mogućnosti za frizere. Kako i sama kaže, u životu je naučila kako samo stalnim educiranjem možemo svladati promjene i graditi pouzdanje u vlastite vještine, a ako to imamo, onda su nam otvorena vrata za postizanje svih ciljeva. Iznimna nam je čast da se Tracey Hughes odazvala našemu pozivu za intervju i odlučila s nama podijeliti nekoliko svojih korisnih savjeta.


Za početak, kada biste trebali sažeti svoj odnos prema frizerstvu u tri riječi, koje bi to riječi bile?

Poštovanje, ljubav, inspiracija.

Je li frizerstvo oduvijek bilo vaša strast?

Kao tinejdžerica sam zapravo imala cilj postati odvjetnica. Ali nešto mi nije dalo mira – bila sam vrlo kreativna u svojim mladim godinama i odlučila sam slijediti svoj instinkt. Zahvaljujući tome odlučila sam se za karijeru u svijetu frizerstva. Frizerstvom sam se počela baviti 1986. godine kao naučnica u jednom salonu. Odmah kad sam se počela educirati za ovaj zanat, znala sam da je to moja strast i ta ljubav traje već desetljećima.

Vrlo sam zahvalna svima koji su me učili u tom periodu, njihovo me znanje još uvijek svakodnevno inspirira i vodi u mojoj karijeri.

Kako su vaše aspiracije za karijeru odvjetnice utjecale na vašu karijeru u svijetu frizerstva? Koje su vam vrijednosti pomogle na vašem karijernom putu?

Da postaneš odvjetnica, trebaš biti jako discipliniran i pun ambicija. Isto je i u svijetu frizerstva, s tim da je taj svijet još teži. Biti frizer naime podrazumijeva dobre komunikacijske sposobnosti i konstantnu želju za dobrim odnosima sa svojim suradnicima, a, naravno, i klijentima. Samo se tako može uspjeti. Tijekom svoje frizerske karijere i otvaranja svojih salona i drugih poslova koje sam radila svakako sam dobro iskoristila i svoje odvjetničke ambicije. Sve je došlo na svoje mjesto!

“S uspješno završenim obrazovanjem i stalnim educiranjem tijekom karijere dobivate zanat za cijeli život, a frizerstvo vam može pružiti sjajne prilike. Kroz rad s klijentima i učenjem o tome što komunikaciju čini uspješnom te kroz povezivanje s kolegama rastemo kao osobe. A upravo to čini našu industriju jedinstvenom – to je to što naša industrija podučava više od drugih.” – Tracey Hughes

U frizerskom svijetu sve je veći problem nedostatka mlađih generacija frizera, koje bi mogle nastavljati razvijati frizersku profesiju. Kako vi gledate na taj problem? Kako to utječe na frizerski svijet?

Frizerstvo može ponuditi vrlo uspješnu i dugoročnu karijeru. Ali slažem se, izgleda kao da je sve manje mlađih generacija frizera koji to tako vide. Ja tu prvenstveno smatram važnom ulogu učitelja i karijernih savjetnika, koji mladima u njihovim formativnim godinama vrlo stereotipno predstavljaju frizerski zanat i ne predstave sve karijerne mogućnosti i bogatstvo toga svijeta. U interesu je klasičnoga školskog obrazovanja da mladi što duže budu u školama, te ih zbog toga ne motiviraju da već u tim mladim godinama, kao naučnici, što duže budu u salonskom okruženju sa stručnim mentorima.

S uspješno završenim obrazovanjem i stalnim educiranjem tijekom karijere dobivate zanat za cijeli život, a frizerstvo vam može pružiti sjajne prilike. Kroz rad s klijentima i učenjem o tome što komunikaciju čini uspješnom te kroz povezivanje s kolegama rastemo kao osobe. A upravo to čini našu industriju jedinstvenom – to je to što naša industrija podučava više od drugih.

Divna strana frizerstva svakako je i snaga naše zajednice, u kojoj se međusobno motiviramo, zajedno razvijamo i učimo jedni od drugih kako biti još bolji. Osim toga biti frizer ne znači da radite samo u salonima – možete raditi i kao edukator, u svijetu mode, na raznim snimanjima, a možete ući i u poslovni svijet, postati menadžer, prodajni putnik, promotor profesionalnih proizvoda, bloger, modni ili PR-savjetnik… mogućnostima nema kraja.

Zašto je stalna edukacija od iznimne važnosti za svakog frizera? Kakve mogućnosti po vašem mišljenju nude zajedničke edukacije zaposlenika frizerskih salona?

Ako svi zaposlenici dobivaju konstantne edukacije, onda to povećava njihovu stručnost i samopouzdanje u radu, a to se onda odražava  i na kvalitetu i postojanost poslovanja salona. Previše vlasnika salona ignorira taj problem, a znanje njihovih djelatnika na različitim je razinama. Zajedničke edukacije rješavaju taj problem – tako salon gradi svoje standarde usluga, a to je ono što će vaši klijenti najviše cijeniti.

Budite uvjereni da će takav pristup educiranju frizera i timova povećati lojalnost klijenata prema salonu, a, naravno, i samih frizera.  U salonu je dakle potrebno uspostaviti snažnu radnu kulturu, u kojoj morate na visoko mjesto postaviti želju za uspjehom kako samog salona tako i svakoga pojedinačnog frizera. Ključ za postizanje uspjeha uvijek je i samo stalna edukacija. Ako je vaša radna kultura snažna, budite sigurni da će svi frizeri u timu iskoristiti svaku priliku za educiranje.

Čak štoviše – mislim da frizeri propuštaju prilike za educiranje samo zato što ih nitko ne motivira za uspjeh!

Ovakav pristup zajedničkom educiranju podići će razinu njihove motivacije, a pritom ih i zbližiti s njihovim kolegama, pa će se onda tako na sasvim prirodan način početi i međusobno motivirati.

Vaša je karijera puna priznanja, ali prečesto zaboravljamo koliko rada stoji iza tih dostignuća.

Ja vidim svako novo iskustvo kao mogućnost za rast i učenje. Nagrade su svakako važne, ali one su i dobar alat za promociju vašeg posla i povećanje prepoznatljivosti među klijentima i kolegama frizerima. Svakako je uvijek iznimna čast kad dobijete priznanje za svoj rad.

Koji je bio vaš najveći izazov i kako rješavate izazove?

Možda je za mene najveći izazov bilo prihvatiti jednu jednostavnu činjenicu – nisu svi toliko ambiciozni i disciplinirani, te ne paze na svaki detalj u svom radu kao što ja to radim. Često me neugodno iznenadilo i to kada su moji bliski suradnici iskoristili moje povjerenje. Lekcija je iz svih tih iskustava sljedeća: što god se dogodi, na vama je da to riješite. Pritom je potrebno znati da je uvijek prvi pozitivni korak prema rješenju izazova odabir pravoga pristupa. Mi odlučujemo kako ćemo doživjeti taj izazov, a to onda utječe na način na koji ćemo ga i riješiti. Često sam se u svom karijernom putu osjećala samom. Koliko god vaše srce može biti dobro, izazovi će stalno dolaziti do vas. U životu morate naučiti biti samomotivirani, a to znači da vjerujete u sebe i uvijek od sebe dajete najviše što možete. Kada dođe do izazova, uzmete si vrijeme za sebe, za oporavak, pomirite se i promislite o njemu te se ponovno motivirate za nove ciljeve!


Kažu kako je put do uspjeha pun pogrešaka. Kako vi vidite pogreške i što one znače za vas?

Uspjeh su za mene jednostavno sreća i ispunjenost. Što god vas čini sretnim i kad god osjećate da radite nešto dobro za sebe, ali i za druge oko vas, to je uspjeh. Moj je uspjeh došao zahvaljujući teškom radu, visokoj razini energije, stalnoj brizi za detalje i konstantnoj želji da sam uvijek najbolja verzija sebe koliko to u danom trenutku mogu biti.

Zato ja vjerujem da svatko odgovara za svoje odluke, a ne pogreške. Ja sam osobno napravila puno pogrešaka i donijela puno loših odluka, ali sam zaista zadovoljna s time. Te odluke možda zaista nisu bile potrebne, nisu mi donijele ono što sam očekivala i željela, ali su mi ponudile izvrsnu priliku da iz njih nešto naučim. Ako imate pozitivan stav i održavate svoju želju za stalnim učenjem i napretkom, onda ćete uživati i kada radite pogreške… iako one zaista mogu biti ogromne!

Najuspješniji ljudi obično su oni koji su zapeli negdje na svom putu i onda naučili kako postati bolji!

Svoju ste karijeru započeli u Ujedinjenom Kraljevstvu 1986. godine, a kasnije ste se preselili u Australiju, gdje ste osnovali svoj brend Mieka Hairdressing. Koji je najvažniji korak kod otvaranja salona i stvaranja brenda? Što je potrebno za uspješan poslovni plan?

Nitko nikada nije rekao da je lako imati i voditi posao. Oduzima vam ogromnu količinu vremena, energije i, naravno, novca. Dobar poslovni plan najvažniji je korak kod otvaranja salona jer vam nudi strategiju za poslovanje, a putem njega vidite i koliko ste uspješni i slijedite li svoje ciljeve te jeste li blizu njihovom ostvarenju. Pritom nudim jedan savjet – odredite prioritete i neka vam drugi i njihove namjere ne oduzimaju pažnju. Redovito si morate uzimati vrijeme za nadgledanje posla i planiranje sljedećih koraka te razmišljanje kako nešto poboljšati – ne možete samo raditi u salonu i zanemariti širu sliku posla. I nikad ne podcjenjujte snagu edukacije ili marketinga, jer to su ključni faktori za uspjeh poslovanja.

Kad sve to imate pod kontrolom, možete razmišljati o tome da stvorite svoj brend. To znači da vaš salon odašilje jednu jasnu poruku, ima karakterističan glas u mnoštvu drugih brendova, a vaši klijenti, suradnici i djelatnici dijele jednaku sliku o tome što predstavlja vaš brend. Brendiranju se morate ozbiljno posvetiti, jer na taj način s drugima komunicirate vrijednosti svoga brenda.

Osnovali ste i posebnu akademiju za poslovnu edukaciju, nazvanu Tracey Hughes Education. Specijalizirana je za edukaciju o komunikacijskim tehnikama koje frizeri mogu koristiti na različitim razinama poslovanja. Zašto tako snažno vjerujete u to da je učenje vješte komunikacije od iznimno velike važnosti za ostvarivanje ciljeva i postizanje uspjeha?

Sve što učim druge i sama sam morala naučiti, a pritom se i osobno razvijati. Najvažnije prednosti investiranja u ovakve vrste edukacije svakako su to da dobijete znanje o najnovijim vještinama komuniciranja, strategijama za buđenje i dizanje razine motivacije, a, naravno, dobivate i veće opće znanje, pri čemu raste i vaše samopouzdanje. Tako edukacija pomaže svakomu od nas da raste, a to svakako utječe na razinu uspjeha poslovanja salona i produktivnost zaposlenika. Svrha edukacije nije samo da vas inspirira nego i da se osjećate vrjednijima i ponosnijima. A to se može postići samo učenjem, jer tako dobivate alate s kojima možete ostvariti svoje ciljeve. Sa stalnom edukacijom oslobađamo svoj um i tada naša kreativnost zaista procvjeta.

“Što god vas čini sretnim i kad god osjećate da radite nešto dobro za sebe, ali i za druge oko vas, to je uspjeh. Moj je uspjeh došao zahvaljujući teškom radu, visokoj razini energije, stalnoj brizi za detalje i konstantnoj želji da sam uvijek najbolja verzija sebe koliko to u danom trenutku mogu biti.” – Tracey Hughes

Vaš život posvećen je raznovrsnoj edukaciji – stručnjak ste za frizerske tehnike  i za komunikacijske strategije, metode treniranja zaposlenika i vođenja salona. Što je po vama potrebno da se frizer ili frizerski salon istakne na tržištu?

Ako vlasnici salona žele biti uspješni, moraju u prvom redu postati mentori i uzori svojim zaposlenicima, a uz to moraju biti dobri i u poslovanju i vođenju salona. Kako bi frizer postao uspješan vlasnik salona, on pritom mora svladati brojna znanja koja nisu vezana samo uz tehnike šišanja i bojenja.  Upravo zato savjetujem svima s ovakvim ambicijama da si za ono u čemu nisu dobri oforme poseban tim ljudi i savjetnika kojima mogu vjerovati. Ako se okružite ljudima koji su stručnjaci na područjima kao što su financije i marketing, onda zajedno s njima možete rasti i razvijati posao. Pritom je potrebno paziti na dobru komunikaciju među članovima tima, stalno međusobno poštovanje i na to da se pri radu osjećate ujedinjeni.

Osnovno je pravilo za uspješno isticanje salona na tržištu to da pronađete ono što vas razlikuje od konkurencije. Kad to pronađete, onda morate sve svoje snage usmjeriti u komunikaciju tih razlika kao vaših jedinstvenih prednosti. Ako želite biti lider, onda morate započeti razmišljati i ponašati se kao lider. Liderstvo je sposobnost ostvarivanja vlastite vizije.

Educirali ste već više od pola milijuna frizera diljem svijeta. Možete li istaknuti neke zajedničke univerzalne probleme frizera i kako savjetujete da ih se rješava?

Svi frizeri međusobno dijele puno zajedničkih vrijednosti i pri svom radu susreću se sa sličnim problemima. Mislim da smo svi prirodno komunikativni i kreativni. Vjerojatno nema frizera koji nije radio prekovremene sate, a pritom bio i loše plaćen za svoj rad. Taj se problem može riješiti – uvijek trebate za sebe tražiti salon gdje će se vaš rad cijeniti.

Istaknula bih još jedan problem koji susrećem na skoro svakom seminaru. Frizeri mogu biti nestrpljivi! Predivno je biti motiviran, ali treba znati i da je potrebno vrijeme da se tehnike svladaju. Zato vjerujem da ako želite rasti, trebate puno vremena posvetiti razumijevanju osnovnih tehnika i iz svake edukacije trebate izvući maksimalno moguće znanje.

Uza sve to iznimno je problematično i to kako klijenti vide svijet frizerstva. Frizeri zaslužuju mnogo više poštovanja nego što ga dobivaju, a mislim da to poštovanje možemo dobiti samo ako uz stalnu edukaciju i sami počnemo više cijeniti svoj rad i shodno tome dizati cijene svojih usluga.

Postoji li nešto što vas u vezi s frizerskom industrijom ljuti?

Toliko je u našoj industriji divnih stvari koje možemo voljeti da se ne zamaram previše s negativnima. Ali da, sigurno me poneke stvari i frustriraju. Najprije bih istaknula probleme ogovaranja, nezdrave želje za stalnim natjecanjem i preveliku samouvjerenost nekih frizera u odnosu na druge. Frizerstvo je uslužna djelatnost – naš je zadatak da služimo druge, zbog čega bi nam klijenti uvijek trebali biti na prvom mjestu. Zbog njih radimo ovaj prekrasni posao i zato tu nema prostora za nekoga tko je sebičan ili „ispucava“ svoj ego. Mi frizeri se trebamo međusobno podržavati, a pritom i fokusirati na vlastitu karijeru, pri čemu se ne treba opterećivati s time što drugi misle o vama ili što drugi rade.

Osim toga istaknula bih i problem kvalitete rada i niskih cijena pojedinih salona koji rade s vrlo jeftinim frizerskim brendovima. To u konačnici negativno utječe na cijelu frizersku struku. Svakako je potrebno zadovoljiti potrebe klijenata na svim razinama njihovih platežnih mogućnosti, ali istina je ta da usluge brzih frizura s vrlo jeftinim brendovima jako degradiraju sve one frizere koji se zaista trude poboljšati svijet frizerstva.

Što mislite kako će se razvijati frizerstvo u budućnosti?

Mislim da će se frizeri sve više educirati na Internetu. Njegova dostupnost nudi mogućnost da se frizeri stalno inspiriraju i na njemu često  dobivaju i besplatne savjete za svoj rad. No tu je potrebno pripaziti – nije odlično sve što je na Internetu! Edukacija se na Internetu naime temelji na tome da u što manje vremena dobijete što više informacija, a nemoguće je u kratkom vremenu bez mentora savladati te tehnike. Bojim se da znanje frizera ubuduće neće biti tako dobro, što može dovesti do pada kvalitete usluge. Zato savjetujem da pri izboru edukacije uvijek pazite na to da je to ono što trebate i što možete sa sigurnošću primijeniti u svom radu u salonu. Velik broj salona ignorira važnost edukacije, a bez konstantnog treniranja i obrazovanja stagniraju i oni sami, ali i cijeli frizerski svijet.

Frizerski svijet postaje i sve više fragmentiran – sve više frizera iznajmljuju frizersku stolicu ili radi od kuće. Zbog toga se i smanjuje broj proizvođača i distributera frizerskih proizvoda. Mijenjaju se navike kupovanja i kod klijenata. Oni sve više kupuju frizerske proizvode na Internetu, što znači da manje troše u salonima. Sve to utječe na budućnost naše industrije. Ali bez panike – nikada nećemo biti sasvim digitalizirani, jer smo jedna od rijetkih industrija koja ima održivost zbog osobnog načina rada. Osim toga volimo se družiti, učimo jedni od drugih u osobnom kontaktu, a uz to i klijenti uživaju u individualiziranom iskustvu.

Uz to što ste odličan motivacijski govornik i edukator jako su posjećeni i vaši seminari bojenja i šišanja kose. Što vas inspirira i što frizeri mogu očekivati od vaših seminara?

Svrha je mojih edukacija da frizerima ponudim jako kvalitetno treniranje vještina jer želim da postanu najbolji što mogu biti. Naši seminari vrlo su osobiti i svi su polaznici oduševljeni visokim standardom edukacija, u kojima dobivaju više nego što su i očekivali. Upravo je zbog toga iznimno važno da ostanem stalno inspirirana i ja sama – samo tako mogu i dalje biti inovativna te osigurati i svom timu i polaznicima seminara kontinuiran rast.

Inspiraciju pronalazim u modi, umjetnosti, fotografiji, svijetu gastronomije i, naravno, u društvu ljudi. No da bih zaista bila kreativna, moram najprije svladati frizerske tehnike. Jednom kad razumiješ što, zašto i kako nešto radiš, onda je na tebi da se samo opustiš, zaboraviš na strahove i vjeruješ svojim instinktima te pomičeš svoje granice.

Na seminarima, naravno, želim svojim polaznicima ponuditi znanje o najnovijim inovacijama u svijetu frizerstva, a to mogu samo tako da slušam što frizerski svijet zaista treba. Samo tako mogu frizerima osigurati da idu ukorak s vremenom.

Što je po vama sljedeći veliki trend u svijetu kose?

Trendovi se mijenjaju svaku sezonu, ali generalno se uvijek nadovezuju na one koji su bili prije njih. Mislim da će trendovi uvijek biti manje važni od sposobnost frizera da prilagođava i individualizira stilove za svoje klijente tako da sluša njihove želje, a pritom kreira frizuru u skladu s oblikom njihove glave, osobnim stilom i potrebama. Posljednjih su godina velik trend bile jarke boje u kosi, a u skladu s tim i želja klijenata za dužom kosom. Mislim da ćemo u idućim godinama vidjeti povratak kraćim frizurama.

Najviše će na stvaranje novih trendova sigurno utjecati inovacije u razvoju proizvoda. Mislim da ako želimo predvidjeti nove trendove, moramo razumjeti kako će se u sljedećim godinama promijeniti način razvoja frizerskih proizvoda na znanstvenoj i tehnološkoj razini.

Što po vama čini razliku između dobrog i izvrsnog frizera?

Da bi frizer bio dobar, treba imati odlične vještine, znanje o frizerskim tehnikama, a mora znati i savršeno komunicirati, imati odvažnu radnu disciplinu, biti timski igrač te pritom, naravno, mora biti i strastven oko toga što radi i biti fokusiran. Ono što frizera čini izvrsnim njegova su nesebičnost i poštovanje prema drugima. Treba znati koliko smo privilegirani što imamo mogućnost da svaki dan komuniciramo s klijentima i da se s njima povezujemo na vrlo osobnoj razini.

Na vašim seminarima i drugim nastupima stalno ponavljate kako je važno da se frizeri prepoznaju kao dio frizerske zajednice. Zašto mislite je to toliko važno? Imate li možda neki savjet za frizere koji bi se željeli više uključiti u zajednicu?

Da ste dio zajednice, znači da imate i pristup ljudima s kojima si dijelite mišljenje, iskustva i poglede na frizerski svijet. Međusobnim dijeljenjem priča, savjeta i izazova radite i na povjerenju u sebe. Uvijek je lakše proći neki izazov ako poznajete nekoga tko se bavi istim pitanjem ili ga je već uspješno svladao.

Osim toga, povezivanje u zajednicu je i zabavno! Međusobno se motivirate i inspirirate. Dobar način za povezivanje svakako su lokalna frizerska društva. Zajedno posjećujete i frizerske festivale i ostala frizerska događanja. Na svim tim mjestima možete upoznavati kolege, s njima razgovarati, razmjenjivati informacije te se razvijati kroz svoje odnose s drugima.

Društvene mreže svakako su najjednostavniji način za povezivanje s drugima frizerima. Tražite najbolje hashtag-ove i tako pratite frizere koji vam se sviđaju. Slijedite i društvene mreže frizerskih časopisa i internetskih portala, komentirajte njihove objave i uključite se u razgovor s drugima frizerima.

Za koji biste frizerski stil voljeli da ste ga vi napravili?

Bob frizuru.


Pročitajte i:

BERNARD GUEIT STUDIOS & TRACEY HUGHES Kolekcija Stygian