Fotografije: Vivienne Mackinder


Pomislite na tren na bezvremensku ljepotu ikona kao što su Marilyn Monroe ili Audrey Hepburn. Njihove frizure i danas predstavljaju standarde ljepote, no u čemu je njihova tajna? Ove su frizure stvorili vješti frizeri koji su savladali temelje i tradiciju frizerstva. Vivienne Mackinder jedna je od njih čuvara tradicije frizerstva i umjetnosti kreiranja kose. Njezin je uspjeh utemeljen u njezinoj istinskoj strasti prema čuvanju ljepote frizura i pružanju frizerima svih potrebnih alata za ostvarivanje te misije.

Vivienne Mackinder nekadašnja je desna ruka Vidala Sassoona i Trevora Sorbieja, a radeći s njima imala je priliku sudjelovati u suštinskim promjenama u svijetu frizerstva. No, nakon osamostaljenja i selidbe u SAD željela je pronaći svoj vlastiti frizerski glas. Njene frizerske kreacije probudile su maštu i ljubav frizera prema svom zanatu diljem svijeta, a bila je i među prvima koji su hrabro započeli frizerima nuditi edukaciju putem online platformi.

S ponosom predstavljamo intervju s ovom suvremenom ikonom frizerstva koja i nakon 5 desetljeća u frizerstvu, svakim danom za sebe pronalazi nove izazove te unosi inovacije u svoj rad. Neka vas njezine riječi motiviraju u vašem svakodnevnom stvaranju ljepote u vašim salonima!


Mudrost. Kreativnost. Ljubav. Pojmovi su to koji su uvelike utjecali na vašu karijeru. Kako se za vas oni isprepliću i kako zapravo utječu na vaš rad?

Jednom sam dobila zadatak da definiram meni važne vrijednosti. Puno sam vremena provela razmišljajući što je ono što me čini Vivienne i što u radu želim prenijeti drugima. Mudrost, kreativnost i ljubav su vrijednosti koje najviše utječu na sve moje odluke. Biti mudar znači da stalno učimo i napredujemo jer samo tako možemo izbjeći donošenje loših odluka. Kreativnost predstavlja stalnu transformaciju, pronalaženje inspiracije na najraznolikijim mjestima i traženje načina da te ideje potom pretvorimo u savršene frizure. Mislim da se tehnike puno lakše uče kada znamo što stoji iza njih i kako smo uopće došli do inovacija, a sve je to zapravo dio kreativnog procesa. A ljubav – ako ne osjetiš ljubav prema tome što radiš tvoj će posao vrlo brzo postati isprazan. Dok postoji ljubav nema izazova kojeg je nemoguće riješiti.

Prije nego ste se odlučili za frizersku karijeru studirali ste modu na London College of Fashion, a bavili ste se i plesom. Kako je ovo razdoblje utjecalo na vaš rad?

London College of Fashion bio je za mene posljednja stanica mog mladenačkog kreativnog istraživanja, prije nego sam se odlučila za karijeru u frizerstvu. Prije toga bavila sam se i plesom te dobila priliku nastupati u teatrima, a tamo sam se kao tinejdžerka po prvi put u životu upoznala sa snagom transformacije. Obožavala sam promatrati glumce kako ulaze u svoje garderobe da bi ih potom kostimografi, frizeri i stilisti transformirali u nešto novo, neku novu osobu. Veoma sam zahvalna na svim tim iskustvima jer me i danas podsjećaju na ono što frizerstvo čini tako divnim zanatom. Sa frizerstvom možemo stvarati nove priče, transformirati osobu i pokazati ju u novom svjetlu.

Ova su iskustva zasigurno probudila u vama i znatiželju o tome kako frizura zapravo upotpunjuje nečiji stil, nečiju osobnost?

Da, upravo tako! U teatru sam naučila koliko je važno frizuru promatrati kao dio mozaika svega što čini stil osobe. Moj zadatak kao frizerke nije samo stvoriti besprijekornu frizuru, već i procijeniti karakter osobe koja ju nosi i upravo zato obožavam cjelovitost toga što nekoga čini onakvim kakav je – frizura mora biti u skladu sa životom osobe i njezinu osobnošću. Frizura taj  karakter i stil mora upotpuniti, a ne se s njima natjecati. Frizura treba upotpuniti osobni stil klijenta, bez obzira je li to više klasičan, boho, rock’n’roll, glamurozan ili pak opušten stil. Osim toga, frizura treba istaknuti i senzualnost žena u različitim razdobljima njihova života – frizura ih može učiniti privlačnijima, mlađima, glamuroznijima. Kod stvaranja cjelovite frizure potrebno je odgovoriti na sljedeća pitanja: stvaram li frizuru u skladu s prirodnom teksturom kose ili idem protiv nje? Jesam li uzeo u obzir građu tijela klijentice? Izabrani frizerski stil trebao bi uvijek isticati ljepotu klijenata i zapravo na neki način zamaskirati stvari koje klijenti i sami žele zamaskirati.

S ponosom predstavljamo intervju s ovom suvremenom ikonom frizerstva koja i nakon 5 desetljeća u frizerstvu, svakim danom za sebe pronalazi nove izazove te unosi inovacije u svoj rad.

Radili ste s Vidalom Sassoonom i Trevorom Sorbiejem, dvojicom frizerskih giganata kojima je vaša karijera uvijek bila veliki ponos. Kako je bilo raditi s ovim uistinu majstorima frizerstva?

Imala sam veliku sreću raditi s ovim frizerskim majstorima na vrhuncu svojih kreativnih snaga! Oni su tada jednostavno bili najbolji u svijetu i svi koji su tada htjeli uspjeti u frizerstvu tražili su svoju priliku da rade s njima ili pak pohađali njihove seminare i pratili njihove nastupe. Tada nije bilo video edukacija, a ni u knjigama i časopisima nije bio običaj objavljivati njihove step by step tutoriale. Oni su predstavljali jedan poseban svijet kojem su samo izabrani imali pristup, a time i mogućnost učiti od njih. Učiti i kasnije raditi s njima bilo je izazovno i iznimno zahtjevno, ali zaista sam iskreno zahvalna na svim tim iskustvima. Nevjerojatno je bilo raditi s ljudima čiji su standardi toliko visoki, a u to vrijeme naučila sam i kako su detalji ti koji čine savršenstvo i koliko je to zapravo teško postići, a potom i sačuvati svoj opstanak na toj razini.

Što po vama čini savršeni mentorski odnos?

Mentor mora imati besprijekorno znanje, utemeljeno u njegovu bogatom iskustvu kojeg je stekao radom dugi niz godina. Mentor zna koliko je teško biti i ostati među najboljima u frizerstvu, a osim toga posjeduje i veliku želju za prijenosom svog znanja drugima te im istinski želi pomoći na njihovu profesionalnom putu. Ono što pak čini dobrog učenika njegova je želja da sluša. Trenutno imam čak 3 prijatelja koji me treniraju, usmjeravaju i pomažu mi usavršiti poslovanje moje tvrtke. Svaki od njih majstor je svog područja i iako od njih dobivam kritike koje je ponekad teško slušati, svaka od tih kritika zapravo me motivira da postanem još bolja u tome što radim! Svi bi mi cijelog života trebali biti učenici.

Vivienne Mackinder sa Trevorom Sorbiejem i Christopherom Brookerjem

Koje savjete od Trevora Sorbieja najviše cijenite?

Puno ih je bilo, no jedan za mene predstavlja veliku prekretnicu u mom radu. Trevor Sorbie odlučio je poslati me u SAD kako bih tamo pomogla oko proširenja njegove tvrtke te radila na novoj kolekciji. Bilo je to za mene veoma teško razdoblje. Užasno mi je falio dom, osjećala sam se izoliranom, a bilo mi je i čudno raditi na kolekciji bez mogućnosti da ostale članove artističkog tima pitam što misle o mojim kreacijama.

Trevor me odlučio posjetiti i kada je vidio kolekciju ostao je bez riječi. Pogledao me svojim prodorno plavima očima i rekao nešto što sam zapamtila zauvijek. “Viv, tanka je granica između kreativnosti i lošeg ukusa. Ovo što si sad napravila jednostavno je primjer lošeg ukusa.” Naravno da sam odmah zaplakala, no znala sam da suze neće ništa riješiti. Upitala sam ga kako spasiti kolekciju. Odgovorio mi je: “Trebaš ljepotu vratiti u kolekciju. Bila si toliko kreativna da si ljepotu jednostavno bacila kroz prozor.”

Ova bolna lekcija naučila me kako mi frizeri volimo biti kreativni, no ipak trebamo sačuvati i ljepotu frizura, jer inače koja je svrha toga što radimo? Znam, ljepota je u očima promatrača, no pomislite samo na bezvremensku ljepotu ikona kao što su Marilyn Monroe ili Audrey Hepburn. Njihove frizure i danas predstavljaju standarde ljepote, a to je upravo zato što su ih stvarali vješti frizeri, koji su iznimno dobro poznavali temelje i tradiciju frizerstva. Radeći sa Trevorom naučila sam biti disciplinirana i u centar svega što radim uvijek stavljati ljepotu.

Čega ste se najviše bojali dok ste radili s Vidalom Sassoonom i kako ste riješili taj strah?

Uf, puno toga sam se bojala! Imala sam strah od neuspjeha, nerazumijevanja, odbijanja i od toga da jednostavno neću preživjeti u svijetu frizerstva. Nakon što sam završila sve edukacije i završne ispite u akademiji Sassoona, konačno su mi dali priliku raditi u njihovom salonu. Želja moje prve klijentice bio je stepenasti bob. Tada je to bio prilično nov frizerski stil, a stvorio ga je jedan od naših umjetničkih direktora, Fumio Kawashima. U Bond Street salonu imali smo 7 umjetničkih direktora, a njihove frizerske stolice uvijek su bile blizu ulaznih vrata kako bi stalno mogli provjeravati naše radove. Ako frizure nisu bile u standardima Sassoona zaustavljali su klijentice, pitali tko je bio njihov frizer i od nas zahtijevali da ispravimo greške. Pogodite tko je na vratima zaustavio moju prvu klijenticu. Naravno, Fumio Kawashima – stvoritelj stepenastog boba! Upitao me: “Vivienne, kako se zove ova frizura?” Odgovorila sam: “Bob.” Ponovno me upitao: “Što?“ Znajući kako taj bob i nije ispao baš najbolje odgovorila sam: “Istina, donje linije su pomalo krive.” Uzvratio je: “Predlažem da onda te pomalo krive donje linije ispraviš jer gospođa iz salona neće izaći dok frizura ne bude savršena!”

I to sam napravila. Uspjela sam riješiti bob, a nakon toga vratili su me u akademiju gdje sam ponovo trebala učiti. I da, bilo je to bolno iskustvo, no takve nas stvari potiču da budemo bolji! Svaki sam strah uspjela riješiti zamišljajući što želim biti i što želim postići. Imala sam iznimnu želju svakim danom biti sve bolja jer sam znala da će mi tako biti otvorena sva vrata ovoga svijeta. Nisam željela biti neuspješna, bila sam gladna velikih uspjeha!

Vivienne Mackinder sa Vidalom Sassoonom

Zašto ste odlučili napustiti umjetnički tim Trevora Sorbieja i osnovati vlastitu frizersku tvrtku? Koji su za vas bili najteži izazovi i što ste iz njih naučili?

To je bilo zanimljivo, no i bolno razdoblje za mene. Obožavam Trevora, iznimno sam uživala radeći s njim. No on me, kako sam prije objasnila, poslao u SAD da pomognem kod otvaranja američkog lanca Trevor Sorbie salona. Nije mi bilo lako, pogotovo zbog svih kulturnih razlika između Britanaca i Amerikanaca, no vidjela sam u tome jednu veliku priliku za osobni razvoj. U to vrijeme sve sam više razmišljala i o samostalnom putu. Dobro se sjećam dana kada sam Trevoru rekla da otvaram svoju tvrtku. Rekao mi je: “Viv, dao sam ti zaista sve što sam ti mogao dati, sad je došlo vrijeme da proširiš svoja krila jer ako ostaneš sa mnom, nikad ih nećeš ni otkriti.”

No osamostaljenju je prethodilo teško razdoblje ispitivanja tko sam zapravo ja. Radila sam sa čak dvojicom osnivača velikih globalnih frizerskih brendova, no tko sam sad? Ja sam nekadašnja desna ruka Vidala Sassoona i nekadašnja desna ruka Trevora Sorbieja, no tko je zapravo Vivienne Mackinder? Puno sam vremena u SAD-u provela razmišljajući tko sam ja i kako se razviti u osobu koja želim biti.

Kako pronaći vlastiti frizerski glas?

Danas, kada nam je inspiracija stalno na dohvat ruke, frizerima je možda malo lakše biti kreativan i razmišljati o tome što je ono što ih čini posebnima. Ipak, istovremeno to može biti i opasno, pogotovo zbog društvenih mreža. Veoma je lako kopirati radove drugih kolega ili se zadovoljiti nekim prosječnim radom, no svatko od nas mora otkriti svoj jedinstveni glas i svoju publiku. Ono što današnjicu čini tako posebnom jest mogućnost da doista svatko od nas svoje radove može podijeliti sa širokom masom ljudi i potom, zahvaljujući njihovom odazivu, možemo uvidjeti vrijednost našeg rada, definirati tko smo i jasno reći tko nismo.

Svoju karijeru izgradili ste kako u Europi tako i u SAD-u. Koje su po vašem mišljenju najveće razlike između europskih i američkih frizera?

Živimo u globalnom svijetu, no i dalje možemo naći puno razlika. U susretima s drugim kulturama, naše razlike i načini života i rada postanu slični, no, nažalost to potiče previše prosječnosti i jednolikosti u radu. Ipak, smatram da Britanci i dalje frizerstvo shvaćaju veoma ozbiljno i pritom postavljaju globalne trendove na području geometrijskog šišanja, a veoma su kreativni i njihovi koloristi. S druge strane, frizeri u SAD-u obožavaju dugu kosu i boje, tamo je puno slojevitih i bob frizura pa klijentice izgledaju prilično generično. Mislim da ne pretjerujem puno kad kažem da velik broj frizera tamo uvijek radi isključivo 3 ili 4 frizerska stila. Neki frizeri koji su prepoznali opsesiju američkih žena hollywoodskim zvijezdama, iz ovih su najjednostavnijih frizerskih stilova stvorili zaista uspješan posao. Mislim da bi se dobar dio američkih frizera našao u velikom problemu ako bi ih zamolili da naprave stepenasti bob ili asimetričnu kratku frizuru. Kratke frizure je u SAD-u puno teže prodati negoli je to slučaj u Europi. Evropski je stil malo više individualiziran, žene više vole izgledati privlačno i zavodljivo, a ne toliko opušteno kao što je slučaj u SAD-u.

Vivienne Mackinder, kolekcija Kaleidoscope

Jedna od najvažnijih stvari koju želite prenijeti mlađim generacijama frizera je i osjećaj ponosa i vrijednosti frizerskog rada. Kako i sami kažete – frizer nikada nije SAMO frizer. Kako vi vidite problem podcjenjivanja rada od strane frizera?

Mislim da frizeri moraju shvatiti kako unatoč tome što trebaju izgledati profesionalno te puno novca i truda uložiti u svoj osobni i profesionalni razvoj, ipak zvijezde nisu oni, već klijenti koji sjede u njihovim stolicama. Svaki frizer mora preuzeti odgovornost za sebe i donijeti odluku da će cijeli život učiti.

Standardi poslovanja su viši, frizeri nude visoko kvalitetne usluge i proizvode, no to nije dovoljno! I dalje me brine interes mlađih generacija za frizerstvo i upravo sam zato snimila niz dokumentarnih filmova pod imenom “Nisam SAMO frizer”. U tim filmovima htjela sam pokazati srce frizerstva. Razgovarala sam s mnogim ikonama frizerstva koji su nesebično dijelili svoje savjete, pričali o svojim greškama i načinima za njihovo ispravljanje. Veoma su iskreno govorili o svojim strahovima, a upravo je to i bio cilj tih filmova – da frizerima pokažemo da iako njihovi životi nekome izvana mogu djelovati savršeno, nitko od nas se zapravo ne pita koliko marljivog rada su ti isti frizeri uložili u svoje karijere i koliko je to bilo za njih teško.

Osnovali ste HairDesigner TV, prvu online platformu za educiranje frizera. Što vas je na to potaknulo?

Htjela sam frizerima diljem svijeta ponuditi mjesto gdje u svoje slobodno vrijeme mogu učiti tehnike šišanja, stiliziranja i bojenja kose i tako je nastao HairDesigner TV. Trebate znati da je to bio veliki izazov za mene i moj tim. Započela sam u vrijeme kada nije bilo YouTubea, Myspace je tek počeo dobivati na popularnosti, a ni svaki salon nije imao brzu internet vezu. Dakle bila sam možda čak previše ambiciozna jer ondašnja tehnologija jednostavno nije mogla podržavati ono što sam ja htjela stvoriti. Ipak, polako ali sigurno dobivala sam sve više pretplatnika i HairDesigner TV je zaživio. Frizeri su prepoznali količinu marljivog rada koji stoji iza mojih video edukacija, a kojih sada imamo više od 900!

Pratiteljima nudimo i certifikate za završene online edukacije jer mislim da je to veoma važno. Upitajte se koliko je vašim klijentima važno da se stalno educirate. Probajte im reći da stalno istražujete novosti na Youtubeu. Sigurna sam kako oni to neće smatrati kredibilnim vidom edukacije. No, ako im kažete kako znanje stječete kroz HairDesigner TV gdje sa svakom edukacijom dobijete certifikat, a osim toga saznate i kako smo došli do tih inovacija u tehnikama te kako ih koristiti za najrazličitije klijentice, mislim da će to predstavljati veliku prednost za vaš salon.

Ne znam kako je u Hrvatskoj, no u SAD-u se puno frizera odlučuje za karijeru edukatora, ali nažalost nemamo sustava koji bi provjeravao kvalitetu njihova rada! Zato je u vrijeme kada svatko može biti majstor nečega, bez ispunjavanja određenih uvjeta standarda rada, veoma važno kome odlučite vjerovati. Majstorstvo se jednostavno ne događa preko noći. I pazite se kad čujete da je nešto besplatno. Ako vam netko nešto nudi besplatno, to znači da ne osjeća odgovornost prema tome da vi kroz to nešto i naučite. Možda vam želi prodati proizvod, možda želi samo izgraditi svoje ime, no sigurno takvim ljudima nije u interesu da vi nešto i naučite. Zato u svaki svoj video ulažem puno znanja, vremena i rada. Velika mi je želja predstaviti vam načine na koje vi možete postati bolji. HairDesigner TV predstavlja frizerstvo u punom značenjute riječi.

Osjećam veliku odgovornost prema mojim pratiteljima i zato uvijek želim da kod mene dobiju znanje i informacije koje zaista mogu primijeniti u svom radu, a ako u tome slučajno ne uspijem, onda se moram vratiti na početnu točku i vidjeti kako napraviti video edukaciju koja odgovara specifičnim potrebama frizera. To je moja dnevna mantra – kako nešto učiniti boljim!

Između 2010. i 2014. bili ste i modna direktorica za Intercoiffure North America. Možete li našim čitateljima ukratko predstaviti koji su vam tada bili zadaci?

Bilo je to jedno predivno iskustvo. Moj zadatak bio je napraviti dvije kolekcije godišnje, a u to vrijeme izdali smo i prelijepu knjigu u kojoj smo predstavili naše najodvažnije editorijale. Kao modna direktorica bila sam i ambasadorica organizacije Intercoiffure na najrazličitijim globalnim frizerskim događanjima. Tamo sam uvijek pozivala frizere i vlasnike frizerskih tvrtki da zajedno podižemo standarde našeg poslovanja. Osim toga, na tim događanjima bilo mi je i veoma važno pozivati frizere da oslobode maštu i njeguju kreativnost jer mislim da je to ono što čini strast frizera prema njihovom poslu i motivira ih da svakim danom budu bolji.

“Osjećam veliku odgovornost prema mojim pratiteljima i zato uvijek želim da kod mene dobiju znanje i informacije koje zaista mogu primijeniti u svom radu, a ako u tome slučajno ne uspijem, onda se moram vratiti na početnu točku i vidjeti kako napraviti video edukaciju koja odgovara specifičnim potrebama frizera,” – Vivienne Mackinder

Poznati ste po svojim besprijekornim klasičnim frizurama, no i po avangardnijim frizerskim kreacijama. Koje su vama najdraže kreacije? Imate li možda neki savjet za frizere koji žele malo osvježiti svoj salonski rad i ponuditi klijentima drskije frizure?

Iskreno, ne mogu izdvojiti svoju najdražu frizersku kreaciju, obožavam sve frizure s kojima mogu istaknuti prirodnu ljepotu kose i klijentica. Volim kad frizeri svojim radom brišu granice između frizerstva i umjetnosti, no osobno ipak više volim nosive, odvažne frizure. Ako klijentice žele klasičnu frizuru, onda je na nama zadatak da tu frizuru ipak učinimo na neki način posebnom.

Pri tome si možete pomoći s ova 3 pitanja. Upitajte se koliko je klasičan ili kreativan izabrani frizerski stil. Nakon toga upitajte se koliko je klijentici važna moda i praćenje najnovijih trendova, a na kraju se upitajte i koliko želite frizuru učiniti senzualnom. Tek kada odgovorite na ova pitanja možete započeti s radom. Osim toga, frizuru trebate prilagoditi obliku lica klijentica, a na kraju morate promisliti i o izboru tehnika kojima ćete tu frizuru postići. Više od 30 godina svaku konzultaciju s klijenticama započinjala sam razmišljajući o tehnikama. Objasnila bi im oblik frizure kao i sve druge tehničke aspekte, a uopće me nisu zanimala druga pitanja. No onda sam sve okrenula naopako i tako otvorila vrata kreativnosti. Vjerovali ili ne, ponekad čak i odabir razdjeljka nudi priliku za buđenje vaše kreativnosti! Ponekad se možete poigrati i tako da odaberete druge češljeve ili pak isfenirate kosu na neki novi način. To su sve sitni detalji kojima možete probuditi svoju kreativnost i tako održati svoju ljubav i strast prema frizerstvu.

Iz kojih ste svojih grešaka u šišanju ili stiliziranju kose najviše naučili?

Uf, bilo ih je puno! Dogodilo mi se da sam frizuru prekratko ošišala i nisam predvidjela kako će se kosa ponašati! Dugo sam izbjegavala i korištenje britve. Voljela sam stvarati veoma snažne linije, a onda sam puno vremena provela razmišljajući kako ih smekšati i prilagoditi zahtjevima svakodnevnih života klijentica. No, nakon što sam britvu konačno prihvatila riješio se i taj problem. Puno grešaka se dogodilo i na snimanjima modnih editorijala. Ponekad sam bila previše kreativna i frizerske kreacije nisu bile u skladu s vizijom modnih dizajnera. Dogodilo mi se i da sam na jednom snimanju u Južnoj Africi spalila kosu modela i to zato jer sam radila s američkom peglom za kosu čiji je napon bio presnažan za njihove utičnice. Sve su to situacije koje kao frizeri moramo uzeti u obzir pri svom radu.

Kojoj zvijezdi bi najradije ponudili makeover?

Svakako bi to bila Lady Gaga. Ne zato jer smatram da treba makeover, već zato jer bi na njoj mogla isprobati klasičnije, ali i avangardnije frizure.

Koja je riječ po vašem mišljenju u frizerstvu najviše korištena, a polako gubi svoj smisao?

Riječ za koju mislim da je zaista previše korištena je – savršeno. Oh, koliko volimo koristiti tu riječ, a veoma je malo zaista savršenih stvari. Savršenstvo je skoro nemoguće postići i zato mislim da je to riječ koju bi trebali manje koristiti.

Za sam kraj, koji biste savjet preporučili svakom frizeru?

Nikad ne radite kompromise kada je u pitanju kvaliteta vašeg rada, čuvajte visoke standarde struke, volite ono što radite i volite one s kojima radite. To su principi koje slijedim kroz cijelu svoju karijeru.

I kad sumnjate u sebe imajte pored nekoga tko vjeruje u vas, tko vas potiče da budete bolji i iskreni prema sebi. Samo se tako možete razvijati.

SVIĐA VAM SE ČLANAK?
PREPORUČITE GA PRIJATELJIMA I KOLEGAMA
PUTEM DRUŠTVENIH MREŽA ILI E-MAILOM!

PREDHODNI ČLANAK
SLJEDEĆI ČLANAK