Fotografije: arhiva Nives Kocijan i Laura Zorković

Međunarodno povezivanje s obrazovnim ustanovama, a još više gospodarstvom temelj su kvalitetnog obrazovanja. Iz tih razloga Gospodarska škola Čakovec aktivno sudjeluje u provedbi projekata Erasmus+. Informacije za provedbu projekata dobili smo od Nives Kocijan, bacc.paed, strukovne učiteljice izvrsne savjetnice u spomenutoj školi koja je preuzela zadaću strukovnog projektnog asistenta u sektoru Osobne usluge te sa učenicima u zanimanju frizer aktivno sudjeluje u realizaciji projekata.

Zamolili smo strukovnu učiteljicu Nives Kocijan i učenicu Lauru Zorković iz Gospodarske škole Čakovec da nam predstave projekt Erasmus+ i daju svoje viđenje o njegovoj korisnosti za unapređenje obrazovanja učenika za zanimanje Frizer.

Osvrt Nives Kocijan o projektu Erasmus+

Gospodarska škola Čakovec projekte Erasmus+ provodi od 2012. Sve je počelo sa projektima mobilnosti za strukovno obrazovanje i osposobljavanje „Leonardo da Vinci“ i „Comenius“. Projekti su nam do sada omogućili stručnu praksu za 1000 učenika u svim zanimanjima naše škole unutar četiri sektora (Promet, Poljoprivreda, Tekstil i koža te Osobne usluge) te mnogobrojna stručna usavršavanja za strukovne nastavnike.

Našoj školi i ove godine dodijeljena je Erasmus akreditacija u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju. Akreditaciju su dobile samo 22 škole u Hrvatskoj, a naša škola ocijenjena je sa velikim brojem bodova za kvalitetu projektnog prijedloga. Erasmus akreditacija pruža mogućnosti za mobilnost u svrhu učenja kao potpora organizacijama koje učenicima i nastavnicima, voditeljima osposobljavanja i drugom obrazovnom osoblju nude mogućnosti za profesionalni i osobni razvoj. Kako bi dobile akreditaciju, organizacije moraju izraditi plan za provedbu visokokvalitetnih mobilnosti te ih uvrstiti u svoju ponudu obrazovanja i osposobljavanja.

Da bi se projekt ostvario, potrebno ga je prvo osmisliti tj. istražiti sve moguće varijante i smjerove u kojima bi se isti mogao razvijati. Važno je proučiti potrebe, nedostatke, sposobnosti i mogućnosti realizacije. Treba pronaći moguće partnere koji bi sudjelovali u projektu, osmisliti program poučavanja, predvidjeti moguće prepreke u provedbi. Potom slijedi prijava učenika za mobilnost, postupak odabira učenika, jezičnih i kulturoloških priprema, zatim stručnih priprema vezanih uz praktičnu nastavu, kupovina zrakoplovnih karata, rezervacija smještaja, organizacija prijevoza, kontakti sa obrtnicima, plan fakultativnih izleta. Brdo je to zahtjevnih zadaća.

Do sada je kroz projekte prošlo oko 80-tak naših učenika u zanimanju frizer. Što onih koji su sudjelovali u kratkotrajnim mobilnostima od 2 tjedna do dugotrajnih mobilnosti. Projekt Erasmus+ posebnu pažnju poklanja učenicima koji su završili školovanje i izašli na tržište rada. Za njih provodimo dugotrajne mobilnosti u trajanju od 6 mjeseci s posebnim programom učenja i rada u cilju što bolje pripreme za budući posao.

Partneri u projektima vezani za praktičnu nastavu frizera trenutno su nam: Formacion FU Tenerife Španjolska, Aproformacione Alba Italija, Sans Frontiers Europe Malta, Srednja frizerska šola Ljubljana, Šolski center Celje i Terme Vivat Slovenija. Od ove godine partnerstva dogovaramo u Njemačkoj, Portugalu, Cipru i Engleskoj.

Interes naših učenika za sudjelovanje u projektima; stručnoj praksi u inozemstvu iznimno je velik. Tim više što su učenicima apsolutno svi troškovi pokriveni od EU.

Nastojimo da nam učenici obavezno nekoliko dana borave u frizerskim školama same zemlje partnera, a potom kod obrtnika u salonima. Na taj način upoznaju način rada i tijek školovanja svojih kolega, usavršavaju znanja u struci i stranim jezicima, stječu praktične vještine, šire nove spoznaje, prate suvremene trendove, a isto tako upoznaju nove krajeve, kulture i sklapaju nova prijateljstva.

Kod provedbe kratkotrajnih mobilnosti (2 tjedna) s učenicima je uvijek nastavnik – osoba u pratnji pa je tim učenicima uvijek lakše. Nastavnik je uvijek tu u blizini za pomoć, savjet, nudi rješenja za sitne probleme npr. Kod dugotrajnih mobilnosti, naprimjer 6 mjeseci priča je sasvim drugačija. Nastavnik ih otprati i dolazi po njih, a čitavo su vrijeme sami. Moraju se snalaziti sami, organizirati vrijeme, financije, donositi odluke i prihvaćati odgovornost za svoje postupke u radnom procesu, suočiti se sa nepredvidivim situacijama, pronalaziti rješenja. I to je po meni prava životna škola.

Osvrt na mobilnost na Tenerifima

Zadnja mobilnost na kojoj smo sudjelovali u 6. i 7. mjesecu ove godine bila nam je na prekrasnim Kanarima, točnije na Tenerifima. Učenice u zanimanju frizer 2-tjednu stručnu praksu obavljale su u frizerskim salonima: Michelle Aldana, CalinUta i Futurocoup Belleza u Puerto de la Cruzu. Radno vrijeme učenica bilo je od 10,00-18,00 sati. Mogu zaključiti da kroz stručnu praksu u sklopu projekta Erasmus+ učenici unapređuju ključne kompetencije i vještine, potiču kvalitetu i izvrsnost praktične nastave, učenje i poučavanje dižu na veći nivo, uče strane jezike, profesionalno napreduju, upotrebljavaju IKT alate.

Po meni učenice su doista imale prilike raditi u modernim salonima sa inovativnim pristupom u radu. Okruženje je bilo doista vrlo dinamično i profesionalno. Iskustva koja su stekli dragocjena su i pozitivna, kako ona stručna tako i ona socijalna vezana uz poboljšanje komunikacijskih vještina na stranim jezicima s radnim kolegama i klijentima.

Zajedno sa učenicama uspoređivala sam razlike u praktičnom radu, prednosti i nedostatke. Osobno moram naglasiti, a s time su se složile i učenice da je kod nas rad s kosom/na kosi temeljitiji, precizniji, „čišći“ dok se vani sve nekako više gleda na kvantitetu, a ne kvalitetu. Kreacije su jednostavne, nema zahtjevnih procesa na kosi u trajanju od nekoliko sati… Važnije je zaraditi. Kod kratkotrajnih mobilnosti učenici više promatraju, a kod dugotrajnijih mobilnosti više se uključuju u tijek radnog procesa. Vani se puno više cijeni naučeno i rad naših učenika, poštuje se njihova osobnost, učenici vide da vrijede i da puno toga znaju spram njihovih kolega u drugim zemljama. Ovim vrednotama stalno su nas motivirali poslodavci u Sloveniji i hvala im na tome. Kod učenika se time povećava motivacija, veće samopouzdanje, prezentiraju sebe, podižu zanimanje i imidž škole iz koje dolaze, svoju državu. Lijepo je čuti da vas prepoznaju i žele vaše učenike. Najpozitivnije po završetku mobilnosti je da se učenicima obzirom na njihove kvalitete nude stalna zaposlenja.

Večernji sati nakon napornih radnih dana ostali su nam za druženja, razmjene iskustava, međusobnog upoznavanja, a vikendom smo organizirali fakultativne izlete na najvećem otoku u skupini Kanarskog otočja – Tenerife i doista uživali. Obzirom na situaciju sa pandemijom uspješno smo realizirali i taj projekt.

Važno je napomenuti kako po završetku projekta svi učenici dobivaju Certifikate i Europass Mobility dokument, a stručna praksa se u cijelosti priznaje i u Republici Hrvatskoj na način da je toliko manje potrebno pohađati praktičnu nastavu u matičnim frizerskim salonima.

Planovi za dalje

Planova ima jako puno. Trenutno krećemo u provedbu kratkotrajnih mobilnosti za 5 učenika u ŠC Celje, 2 učenika u Frankfurt na Majni te dugotrajne mobilnosti u trajanju od 5 mjeseci za 2-4 učenika. Također trenutno nam u školi u sklopu projekta sa svrhom poučavanja učenika i nastavnika boravi kolegica iz Srednje šole Ljubljana (Renata Strmec) koje učenicima u zanimanju kozmetičar održava praktične radionice kazališne, revijske i tv šminke. U 3. mjesecu 2021. na poučavanje frizerima dolazi Kristijan Petek iz KSFH Celje.

Ja osobno na proljeće odlazim na tjedan dana u Srednju frizersku školu Ljubljana na Teaching assignment (održavati predavana i radionice za nastavnike i učenike) te na Job shadowing u Saco Hair Academy u London. Vjerujem da nam nepredvidiva situacija sa pandemijom covid neće previše poremetiti planove.

Što reći na kraju: mogu zaključiti kako su iskustva koja zajedno stječemo i učenici i nastavnici u provedbi projekata Erasmus+ neprocjenjiva. Savjet učenicima: ako vam se stvori prilika za sudjelovanje iskoristite je svakako jer kroz upoznavanje novog i drugačijeg obogaćujete svoj život, razvijate se i napredujete i poslovno i privatno. Sretno vam!


Osvrt učenice Laure Zorković o praktičnoj nastavi na Tenerifima

Učenica sam trećeg razreda Gospodarske škole Čakovec za zanimanje frizer. Ujedno sam unuka poznatog brice, Stanislava Mučić.

Ovo ljeto sam bila na Tenerifima, gdje sam u sklopu Erasmus+ projekta ‘GiBajMo 5’ od 26.6. do 11.7. bila na praktičnoj nastavi s kolegicama iz razreda i našim profesoricama. U subotu rano ujutro smo krenuli iz Gospodarske škole Čakovec autobusom do aerodroma u Bologni u Italiji. Nakon 9 sati putovanja autobusom, ukrcali smo se na avion za Tenerife. Nama frizerkama je odredište bio grad Puerto de La Cruz, ali smo stali u Santa Cruzu gdje smo ostavili kolegice kozmetičarke. Boravili smo u hotelu Pez Azul, u sobama smo bile po 3, a na praksi u salonima po dvije. U subotu navečer smo stigle u hotel i odmah se išle odmarati jer smo bile iscrpljene od 15 satnog putovanja. U nedjelju smo imale slobodan dan za razgledavanje i upoznavanje grada. U ponedjeljak smo počele s praksom u salonima, ja sam bila u frizerskom salonu CalinUta.

Šef nas je prvi dan dočekao jako veselog i vedrog raspoloženja, isto kao i još dvije frizerke u salonu, kozmetičarka i barber. Nakon nekoliko dana na praksi, već smo shvatile koja je rutina: prvo čišćenje, brisanje prašine, slaganje ručnika i folija za pramenove, a zatim pomaganje. Fenirale smo, peglale i kovrčale, bojale i prale kosu, slagale razne pletenice, radile masaže vlasišta… Barber nam je čak dao i da šišamo, naravno, uz njegovu prisutnost.

Nismo imale bas puno vremena za razgledavanje jer smo cijeli dan bile na praksi, no uspjele smo posjetiti grad La Orotava i Playa Jardun. Kroz vikend nas je razrednica vodila u razgledavanje i shopping u Santa Cruz. Pošto nismo imale vremena kroz dan, u grad smo izlazile navečer. Nekoliko puta smo išle do skate parka gdje smo upoznale jako drage ljude i stekle prijatelje, šetale po gradu, razgledavale, jele sladoled i palačinke…

Jako mi se svidio grad, a još više su mi se svidjeli ljudi koji su opušteni, ljubazni, razumni i pristupačni. Što se naše struke tiće, frizeri i barberi se jako trude i vrlo dobro rade svoj posao, ljudi iz salona izlaze uredni i zadovoljni, no ipak smatram kako smo mi u Hrvatskoj precizniji i pedantniji u radu.

Bilo je to nezaboravno iskustvo i svakako bih ga ponovila te se nadam da će situacija sljedeće godine dozvoliti da se vratimo.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Svidio vam se članak? Podijelite ga s prijateljima!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

SVIĐA VAM SE ČLANAK?
PREPORUČITE GA PRIJATELJIMA I KOLEGAMA
PUTEM DRUŠTVENIH MREŽA ILI E-MAILOM!

PREDHODNI ČLANAK
SLJEDEĆI ČLANAK