Fotografije: Nataša Salapura Pavlačić


S misijom dijeljenja iskustva među kolegama, Ivica Pavlačić već više od 20 godina radi na unapređivanju frizerske struke. Frizerskim zanatom počeo se baviti u proljeće 1992. godine, u obiteljskom salonu u Karlovcu. Nakon toga odlučio se za usavršavanje u engleskom Cambridgeu gdje je dvije godine radio na CB Academy. Tamo je usvojio brojne frizerske tehnike i stilove, no oduševio ga je i engleski način poslovanja frizerskih salona, usmjeren na sistematizaciju svih djelatnosti i vođenje svojih zaposlenika s objektivno mjerljivim rezultatima njihovog rada. Danas Ivica Pavlačić uspješno vodi frizerski salon i tvrtku te zapošljava trinaest frizera koji su u svom gradu, a i šire, cijenjeni zbog svoje profesionalnosti.

S Ivicom Pavlačićem, renomiranim frizerom, no i odličnim poslovnim stručnjakom, razgovarali smo o nekoliko poslovnih tema, iznimno važnih za svaki salon. Nadamo se da će vas njegove riječi inspirirati u rješavanju vaših svakodnevnih izazova!


Po završetku frizerske škole zaposlili ste se u obiteljskom salonu u Karlovcu, a potom odlučili otići u Englesku na dodatno usavršavanje. Možete li nam otkriti kako je do te odluke došlo i s kakvim ste se sve spoznajama i novim znanjima vratili te što se od toga može primijeniti i na poslovanje hrvatskih salona?

Do te je odluke došlo doslovno preko noći. Bio sam u timu šminkera koji su pripremali modele za Riccarda Rizza (Sanrizz- CB Academy) 1994. godine kada je održavao seminar kojeg je organizirao Amir Bečirević, jedan od velikih pokretača engleskog stila friziranja u Hrvatskoj. I to je zapravo bilo presudno jer sam tada po prvi put spoznao povezanost geometrije i kreativnog šišanja. Obzirom da je moje prvo zanimanje tehničko crtanje, taj je seminar za mene bio okidač kojim sam osvijestio snagu geometrije u frizerstvu i kreativnost koju ona nudi u prilagođavanju oblika frizura licima klijenata.

S misijom dijeljenja iskustva među kolegama, Ivica Pavlačić već više od 20 godina radi na unapređivanju frizerske struke.

Možete li usporediti poslovanje engleskih i hrvatskih frizerskih salona? Koje su najvažnije razlike?

Danas postoji jako puno salona koji pokušavaju uvesti moderne načine poslovanja, a sukladno tome vidljiv je i velik napredak frizerske struke u Hrvatskoj. Prema osobnom iskustvu najveća razlika je u informatizaciji. Većina engleskih salona koristi računalne programe osmišljene upravo za poslovanje frizerskih salona te im tako ostaje više vremena za brigu o klijentima i zaposlenicima. Osim toga, bezgotovinsko plaćanje je u engleskim salonima stvar koja se podrazumijeva, što u Hrvatskoj nije slučaj. Sistematizacija radnih mjesta na stiliste i koloriste također je od velike važnosti jer se tako klijentu može pružiti puno više pažnje.

Koji su za Vas bili najveći poslovni izazovi u dosadašnjem poslovanju u Hrvatskoj i kako ste ih savladali?

Puno je izazova bilo, a ima ih još uvijek. Biti frizer znači biti kreativan, a kreativcima su izazovi stalno potrebni kako bi osobno rasli. Za mene su veliki izazov bili javni nastupi i širenje znanja po cijeloj regiji. Stvoriti stabilan tim zadovoljnih zaposlenika, naučiti sve zakonske i knjigovodstvene propise i svakodnevno ih primjenjivati, informatizacija i uključivanje marketinških strategija u svakodnevno poslovanje salona, sve su to veliki izazovi, a onaj najveći, stalno prisutan, jest održavati uspješno poslovanje, zadovoljne zaposlenike i zadovoljne klijente. Vjerujem da su nam izazovi svakodnevno potrebni, ali i da se optimizmom, voljom i željom lako mogu savladati.

U Karlovcu ste uspjeli okupiti i zadržati velik broj dugogodišnjih zaposlenika, a to većini poslodavaca nije baš jednostavno. U čemu je Vaša tajna? Imate li kakav recept za uspješnu poslovnu zajednicu?

Da, to nikako nije jednostavno. Kroz salon je do sada prošlo više od 60 zaposlenika, a u gradu trenutno posluje oko 17 frizerskih salona čiji su vlasnici upravo naši bivši zaposlenici. Tajne zapravo nema, jedino što postoji su povjerenje, iskrenost i pošten odnos prema zaposlenicima, ali i samom sebi. Najveći problem zaposlenika je što su često uvjereni kako ih se vara i kako bi samostalnim radom mogli zarađivati puno više, a to je najčešće posljedica netransparentnosti vlastitog radnog učinka. Zato su iskren odnos i transparentnost poslovanja moj jedini recept.

Ivici Pavlačiću je u Karlovcu uspjelo okupiti i zadržati velik broj dugogodišnjih zaposlenika.

Na tržištu je velik broj salona s različitima ponudama usluga za različite skupine klijenata. Kako odrediti cijene usluga kako bi poslovanje salona bilo uspješno i dugoročno održivo?

Za formiranje cijena najvažnije je uzeti u obzir propisani trošak plaće i izračunati ukupne prosječne troškove salona podijeljene po zaposlenicima. Nakon toga imati ćete jasniju sliku koliko jedan zaposlenik mora mjesečno uprihoditi kako bi poslovanje bilo uspješno. No odmah ću vam reći, ukoliko se ne želite mučiti računicom neophodno je formirati cijene tako da sat usluge košta minimalno 100 kuna. Aktivan rad dobrog frizera na godišnjem nivou u prosjeku iznosi 130 sati mjesečno pa ako uzmete u obzir prosječni račun od 100 kuna po satu, proizlazi da vam je mjesečni prihod zaposlenika 13.000,00 kn. To vam je jako važna smjernica pri formiranju cijena jer tako možete znati i koliku proviziju zaposleniku možete ponuditi. Osim toga, kad cijene određujete na taj način uvijek vam ostaje još nešto prostora za određene popuste i posebne usluge po povoljnim cijenama. To također znači da u svoj budžet onda možete uključiti i marketing, odnosno dodatne promocije za one periode poslovanja koji su vam nešto slabiji.

Volite reći da je Vaše poslovanje 100% legalno. Osim što je to i zakonska obaveza svakog poduzetnika, možete li nam pojasniti koje su, po Vašem mišljenju, dodatne prednosti takvog poslovanja?

Da, to je isto izazov i zato volim reći da ako u Hrvatskoj uspijete uspješno i zadovoljno poslovati, a da je pritom sve 100% legalno, onda mislim da možete prebroditi sve ekonomske krize. Najveća prednost je upravo transparentnost prema zaposlenicima, jasna financijska slika prihoda i rashoda, realan i transparentan broj klijenata i prosječnog prihoda, a sve to jako je važno za svakodnevno djelovanje i prilagođavanje svojih poslovnih odluka. Jednostavnije rečeno, napredovati možete jedino kada imate jasne, transparentne podatke o svom poslovanju, u protivnom se samo vrtite u krug i zapravo ostajete na mjestu.

U sustavu ste PDV-a i usluge u Vašim salonima automatski su skuplje 25% u odnosu na salone koji nisu u sustavu PDV-a. Mislite li da je to neka vrsta nepravedne konkurencije?

Ako niste u sustavu PDV-a onda ne možete niti koristiti PDV od troškova i PDV plaćate vi kao kupac vašem dobavljaču, a imate i mali godišnji prihod. Po mojem mišljenju, poslovanje izvan sustava PDV-a pogodno je za manje salone, dok svi oni koji žele rasti i napredovati, prije ili kasnije moraju ući u sustav PDV-a, a tada se moraju i znati prilagoditi novim obvezama, što automatski znači poskupljivanje usluga za 25% ukoliko žele zadržati iste prihode.

Naravno, problem je i taj što se cijene usluga ne ažuriraju redovito na godišnjoj bazi te što se održava nerealan, malen godišnji prihod salona, a sve kako bi se ostalo izvan sustava PDV-a. Nažalost takvih salona je puno. Obzirom da je u sustavu PDV-a manje od 10% salona, meni je osobno jako drago da spadam u tu drugu skupinu. Problem je što zakonodavac ne stimulira frizere i uslužne djelatnosti kako bi se razvijali. Kada bi primjerice zakonodavac smanjio PDV na frizerske usluge (što je po EU direktivi 2006/112/EZ svakako moguće), mislim da bi se veći broj salona odlučio na povećanje prihoda kroz maloprodaju, povećanje cijena i zapošljavanje većeg broja radnika, a što bi neminovno dovelo do osobnog razvoja i napredovanja u frizerskoj struci.

Razmislite bi li moglo biti više poticaja za našu industriju, bi li mogli imati bolju poziciju prilikom pregovora za smanjenje PDV-a i poreza na dohodak za sve koji svoj posao rade manufakturno tj. ograničeni su vremenom i vlastitim rukama, kada bi više salona bilo u sustavu PDV-a. Mi formiramo cijene bez PDV-a, a PDV se dodaje na njih jer ga uvijek plaća krajnji kupac i stoga smo skuplji, ali ne smijemo se obazirati na to, već nam krajnji cilj uvijek mora biti što veća kvaliteta usluga u okviru realnih cijena.

Na koji način mlade frizere treba pripremati za tržište rada?

Mnogi mladi frizeri nisu spremni na sve izazove koji ih čekaju na tržištu rada. Uostalom, samo se sjetite sebe i svojih početaka. Da bi jedan frizer bio uspješan, godišnje ga mora posjećivati otprilike 300 klijenata, a da bi prikupio toliki broj redovnih klijenata potrebne su mu barem 3 godine upornog rada i 700 klijenata kojima je za to vrijeme pružio svoju uslugu. Stoga edukacija, edukacija, edukacija, rad, rad i samo uporan rad. To je jedini način za njihov uspjeh na tržištu rada.

Frizerstvo je majstorsko zanimanje koje zahtijeva kvalitetno srednjoškolsko obrazovanje, ali i cjeloživotnu edukaciju. Kako ocjenjujete naše srednjoškolsko obrazovanje, a kako edukaciju frizera nakon završene srednje škole?

Naše obrazovanje jednostavno ne prati dovoljno trendove i potrebe tržišta. Moje je mišljenje kako isključivo praksa, s konkretnim radnim zadacima za usvajanje frizerskih vještina koje praktikant mora usvojiti, dovodi do kvalitetnog frizerskog kadra. Saloni bi trebali učenike koji  kod njih obavljaju praksu, plaćati prema pravilniku, a nakon uspješno položenih zadataka, na kraju svake školske godine, vlasniku salona mogla bi u tom slučaju biti odobrena subvencija za isplaćene učeničke plaće. Naravno, trebalo bi napraviti godišnji plan iz kojeg bi jasno bilo vidljivo koji su ciljevi prakse, koje je tehnike i usluge potrebno usvojiti te prema kojim će se kriterijima mjeriti uspješnost učenika. 

Sistem obrazovanja je takav kakav je, no to ne znači da na tržištu nema iznimnih frizera! Živimo u digitalnom dobu u kojem su edukacija i sve novosti iz frizerske industrije dostupne na svakom koraku. Mnogi mladi, ambiciozni frizeri stalno traže nove načine obrazovanja putem digitalnih medija, a velik broj uspješnih frizera rado dijeli stečeno znanje upravo na taj način. Dakle, oni koji su zainteresirani, koji zbilja žele postati majstori frizerstva, uvijek će naći načina za precizno usavršavanje svojih vještina. Ono što moraju shvatiti jest da jedino cjeloživotno učenje i sposobnost prilagodbe otvaraju vrata uspješne budućnosti i tako podižu razvoj frizerske struke.

“Oni koji su zainteresirani, koji zbilja žele postati majstori frizerstva, uvijek će naći načina za precizno usavršavanje svojih vještina. Ono što moraju shvatiti jest da jedino cjeloživotno učenje i sposobnost prilagodbe otvaraju vrata uspješne budućnosti i tako podižu razvoj frizerske struke,” – Ivica Pavlačić

Kako učinkovitije omogućiti frizerima da se njihov glas čuje kada se govori o stručnoj problematici?

Da bi se glas frizera čuo tamo gdje treba, mislim da je najvažnije neprestano iznositi konkretne činjenice o doprinosu frizerske industrije hrvatskoj ekonomiji. Treba razgovarati o tome kako taj doprinos dodatno povećati, a to se može ostvariti rješavanjem godinama nagomilanih problema koji guše razvoj i napredak ne samo frizerskih, već općenito manufakturnih, uslužnih djelatnosti.

Za vlasnike salona veliki izazov uvijek predstavljaju i plaće zaposlenika. Imate li savjet kako ih povećati, a da poslovanje salona pritom ipak ostane profitabilno te da su u konačnici i vlasnici i zaposlenici zadovoljni?

Za povećanje plaće svaki je zaposlenik odgovoran sam. Želite li veću plaću morate davati svoj maksimum, slijediti planove šefa salona i dosljedno izvršavati svoje zadatke, a jedini način za to je da zaposlenici budu uključeni u razne promocije salona.

Evo općenitog primjera. Recimo da zaposlenik ima 180 000,00 kn godišnjeg prihoda, odnosno 15 000,00 kn mjesečno. Pretpostavimo da je iznos prosječnog računa 100,00 kn i da zaposlenik ima 300 klijenata koji salon posjećuju 6 puta godišnje, dakle svaka dva mjeseca, što ukupno znači 1800 posjeta. Ako u dogovoru sa zaposlenikom odlučite povećati iznos prosječnog računa za 10% on će tada iznositi 110,00 kn. Ako pored toga dogovorite povećati broj klijenata također za 10%, vaš će zaposlenik tada imati 330 klijenata. Ukoliko uza sve to zaposlenik svojim vještinama i dogovorenim marketingom uspije motivirat klijente da ga posjete 2 puta godišnje više nego inače (što bi značilo da se naručuju svakih 6 tjedana umjesto svakih 8 tjedana), zaposlenik bi u tom slučaju imao 2 640 posjeta što na godišnjoj razini predstavlja 840 posjeta više.

Sada vaš prosječni račun pomnožite s brojem posjeta, dakle 110 sa 2 640, i dobivate iznos od 290 400,00 kn, odnosno 24 000,00 kn mjesečno. To je mogućnost za više od 60% godišnjeg rasta! Zaključak je da malim ažuriranjem tj. povećanjem pojedinih područja možete ostvariti rast veći od 60%. Vi ste ti koji u dogovoru sa zaposlenikom možete najbolje odrediti koje područje mu je najinteresantnije i koje zapravo daje najveći rast. Povećanje prosječnog računa od 10% donosi 198 000,00 kn godišnje tj. 18 000,00 kn više, povećanje broja klijenta za 10% također donosi 198 000,00 kn, odnosno 18 000,00 kn godišnje više po zaposleniku, dok povećanje broja posjeta za 1 posjet više po klijentu, donosi 210 000,00 kn, odnosno 30 000,00 kn više godišnje po zaposleniku.

“Svako jutro kada se probudite sami birate što želite od sebe i dana koji je pred vama. Svako jutro možete reći da ćete danas naučiti nešto novo i važno. Vjerujte mi, kada jednom otvorite ta vrata ulazite u neiscrpni izvor motivacije i znanja koje je dostupno na svakom koraku,” – Ivica Pavlačić

Svaki odlazak je težak, pogotovo kada se radi o zaposleniku u kojeg vlasnici salona ulažu svoje vrijeme i novac. Kako bi se vlasnik salona i zaposlenik, u takvoj situaciji trebali ponašati kako bi ona završila što bezbolnije?

Najpoznatija uzrečica je što bi bilo s našim poslovanjem da nismo ulagali u zaposlenike te da su ostali u neznanju. Većina zaposlenika svojim radom stječe klijente salona i vrlo je važno da se klijenti osjećaju upravo tako, kao klijenti salona, a ne kao klijenti zaposlenika. To je nešto što se nažalost ne uči u školi, a zbog čega može doći do problema i sukoba, no vjerujem da je pravovremena iskrenost jedini ispravan put u takvim situacijama.

Ima li načina da vlasnik salona sačuva klijente nakon što frizer ode? Koji bi bio Vaš savjet?

Klijenti su slobodni i za sebe biraju ono što žele pa je u takvim situacijama posve prirodno ponuditi im određenu pogodnost kao nagradu za vjernost salonu. U 99% slučajeva zaposlenici koji odlaze spuštaju svoju cijenu kako bi privukli klijente s kojima su već surađivali, stoga je normalno da im i vi ponudite određeni bonus za vjernost salonu.

Kako bi se ta vjernost nastavila najviše vam može pomoći računalni program prilagođen frizerskim salonima i upravo takvim vrstama problema. Moj savjet je Merlin X2 program za upravljanje i vođenje frizerskih salona. Vjerujte mi, investicija u dobar program poput ovog će vam biti najbolja ikada jer ćete dobiti najboljeg i najodanijeg zaposlenika koji će odrađivati razne vrste poslova i automatski nuditi rješenja prema trenutnim situacijama. Na vama je samo da djelujete.

Uspješni su oni koji prepoznaju snagu stalnog poslovnog usavršavanja. Imate li neku formulu za povećanje motivacije pri savladavanju poslovnih vještina?

Svako jutro kada se probudite sami birate što želite od sebe i dana koji je pred vama. Svako jutro možete reći da ćete danas naučiti nešto novo i važno. Vjerujte mi, kada jednom otvorite ta vrata ulazite u neiscrpni izvor motivacije i znanja koje je dostupno na svakom koraku. Također moram spomenuti da je ulaganje u poslovno usavršavanje jako važno i svim salonima savjetujem odličan duo iz SVIM-a, Ivanu i Sanju koje odlično prepoznaju problematiku u poslovanju frizerskih salona i nude individualne savjete kako za osobni tako i poslovni rast.

SVIĐA VAM SE ČLANAK?
PREPORUČITE GA PRIJATELJIMA I KOLEGAMA
PUTEM DRUŠTVENIH MREŽA ILI E-MAILOM!

PREDHODNI ČLANAK
SLJEDEĆI ČLANAK