PIŠE:

Aleksandra Oparov, frizer i menadžment trener
za razvoj, osobnost i coaching, Rijeka

Jeste li ikada nekoga zaposlili brzo i bez mnogo razmišljanja?
Koliko ste zbog toga imali problema?

Čak 95% uspjeha bilo koje tvrtke ovisi o ljudima koji u njoj rade. Ako imamo „prave“ ljude obično će sve drugo funkcionirati, no ako imamo „pogrešne“ ljude tada vjerojatno NIŠTA neće funkcionirati.
Frizerski salon u tom pogledu nije iznimka. Zapošljavanje ljudi je umjetnost i vještina koja se „brusi“ iskustvom i pogreškama. Većina nas je zapravo slučajno postala poslodavcem – zahvaljujući svojoj frizerskoj vještini i vrijednom radu došli smo u poziciju poslodavca, a da uopće nismo bili pripremljeni za taj posao.
Relativno lako možemo doći do kapitala potrebnog za pokretanje posla, opreme i uređaja za rad, no ono što te čimbenike čini produktivnim je kvaliteta ljudi koja stoji iza njih. Nikada prije nije toliko nedostajalo kvalitetnih radnika kao danas. Mi poslodavci morat ćemo promijeniti naše razmišljanje jer na raspolaganju imamo malo sposobnih ljudi, pa time problem zapošljavanja i zadržavanja ljudi postaje prioritet.
Poput svakog poslovnog procesa i proces zapošljavanja ima svoja zadana pravila. Navesti ću osnovna tri pravila:

1. definirajte radno mjesto

Prije nego krenemo u potragu za novim zaposlenikom trebamo odvojiti dovoljno vremena za pažljivo promišljanje o poslu i primijeniti pravilo 10/90. To pravilo kaže da će nam prvih 10% vremena koje provedemo razmišljajući i planirajući uštedjeti 90% vremena i truda potrebnih da se donese prava odluka. Zahtjevi i odgovornosti radnog mjesta trebaju biti jasni, a po mogućnosti i napisani. Definicija radnog mjesta mora dati odgovor na sljedeća pitanja:

  • naziv radnog mjesta
  • zadaci i odgovornosti
  • ciljevi i rezultati koje očekujemo
  • funkcija i ovlaštenja
  • hijerarhijska struktura (kome je djelatnik odgovoran, odnosno tko i na koji način kontrolira njegov rad)
  • kako se vrednuje njegov rad

Odgovorima na ova pitanja možemo izbjeći mnoge nesporazume u budućnosti.
Obilježje vrhunskog poslodavca je promišljenost. Najbolji menadžeri i direktori mnogo su promišljeniji od prosječnih kada je riječ o odlukama vezanima za osobe.

aleksandra-zaposljavanje1

Aleksandra Oparov sa svojim frizerskim timom

2. definirajte osobine budućeg zaposlenika

Iznenađujuće je koliko poslodavaca traži kandidate za posao, a da nisu sjeli i zapisali jasan opis osobe kakvu žele. Takvu listu treba podijeliti na ono što osoba mora imati i ono što želimo da ima. Odnosno, koje vještine i koje osobine naš zaposlenik treba imati. Neke su osobine apsolutno nužne za uspješan rad, a neke su poželjne ali nisu nužne. Ovisno o tome zapošljavamo li pomoćnog radnika ili tražimo osobu za ključne pozicije posložit ćemo prioritete na listi vještina i osobina koje tražimo od našeg budućeg suradnika. Što su nam jasniji ti prioriteti to će naša odluka biti kvalitetnija. Pri tome treba pomisliti i na ljude koji već rade u salonu – to je važno koliko i drugi čimbenici. Svi se moraju uklopiti u nekakav tim i nužno je da se novi zaposlenik složi sa svojim kolegama. Pogreška na tom planu može biti fatalna za nesmetan i uspješan rad salona.
Što sa tiče stava koji novi zaposlenik treba imati – najbolji je pozitivan, optimističan i otvoren stav. U pravilu trebamo izbjegavati zapošljavati negativne i nesretne ljude bez obzira na njihove tehničke sposobnosti. Oni gotovo uvijek postaju uzrok i izvor većine problema u našem salonu.

3. zapošljavajte bez žurbe

Ako zaposlimo brzo vjerojatno ćemo se kajati polako. Mnogi od najvećih problema proizlaze iz toga što smo prebrzo zaposlili osobu. Osim što će nam trebati mnogo energije, vremena pa i emocija da opravdamo svoju odluku, takva greška je i skupa. Taj se gubitak prije svega očituje u izgubljenom vremenu, kako našem tako i ostalih koji su bili uključeni u proces odabira, učenja i nadzora novog suradnika. Dalje, tu su troškovi plaće, doprinosa pa i izgubljena produktivnost dok ponovo tražimo osobu koja će zamijeniti osobu koju nismo ni trebali zaposliti! A iznad svega treba li uopće spominjati KLIJENTE KOJE SMO MOŽDA IZGUBILI ?! No, ako smo i pogriješili i pri odabiru, onda svakako ne bismo trebali pogoršavati svoju odluku zadržavajući tu osobu u salonu. Za priznavanje i ispravljanje greške treba imati dovoljno hrabrosti i razuma, a nekad je najbolja odluka o zapošljavanju ona koju ne odlučimo ni donijeti.
Kaže se da cijeli život učimo biti pažljivi. Tamo gdje je usmjerena naša pažnja usmjeren je i naš život. Kako budemo postajali sve bolji i bolji u pronalaženju i zadržavanju sjajnih ljudi te u njihovom pretvaranju u vrhunske timove, tako ćemo kao menadžer ostvariti svoj puni potencijal. Neće biti granica našem rastu i razvoju. Sretno!

Izvori;
Brian Tracy “Hire and keep the best people“
Harvard BusinessEssentials “Hiring and Keeping the Best People“

SVIĐA VAM SE ČLANAK?
PREPORUČITE GA PRIJATELJIMA I KOLEGAMA
PUTEM DRUŠTVENIH MREŽA ILI E-MAILOM!

PREDHODNI ČLANAK
SLJEDEĆI ČLANAK